leopard iklan

Tuesday 2 July 2013

Jodoh Pilihan Keluarga Atau Pilihan Sendiri? Part 2


Assalamualaikum wbt!
Kita sambung boleh pasal topic diatas?
Maaflah lambat, tadi office banjir pasal bumbung bocor. Hahaha.




Kalau ada yang belum baca part 1, sila baca sini yah.
Kalau yang dah baca mari kita sambung kebaikan & keburukan jodoh pilihan sendiri pulak.

Kebaikan Pilihan sendiri ;-

1.    Yang pertama-tamanya, bila kita memilih sendiri pasangan hidup sebelum berumahtangga, haruslah kita dah kenal dia dulu. Kejap ke lama tak kesah janji kita dah pernah kenal, jumpa dan berbual dengan dia. Bila rasa dah okay and nak move on kan relationship tu, just forward la langkahnya kan. Kalau dibiarkan atau disimpan buat stock masuk angin oi..
2.    Keduanya, bila dah kenal-mengenali kan ke kita dah tau apa hobi dia, apa minat dia kan. Jadi, tak ada lah kita buat benda yang dia tak suka kan. Jadinya tak ada lah nak bergadoh pasal hobi ke minat ke ape ke. Kan. Asik kan je dari tadi, kan?
3.    Lepas tu, dah ada pilihan sendiri ni kita takdelah feeling macam tak laku yang mana bila feeling ni datang boleh menyebabkan kita meroyan nak kahwin tapi tak ada calon lagi-lagi bila usia semakin meningkat. Ye tak.


Keburukan Pilihan Sendiri.

1.    Pasangan yang kita suka/cinta tu tak semestinya parent kita suka jugak. Ni yang susah kan? Bukan apa, restu keluarga sangatlah penting. Kalau dia tak berkenan so no no no. kengkadang ada sebab musabab kenapa dia tak suka pilihan kita. Jadi, kena usaha untuk mencari pasangan yang direstu ibu bapa atau pun usaha untuk dapat restu.        
2.    Bila dah ada pasangan pilihan sendiri, mulalah nak dating sana-sini. Alasannye nak kenal hati budi la sangat kan? So, benda-benda macam ni merbahaya boleh mengundang perkara-perkara yang tak baik. kan lagi elok, kalau berkenan terus masuk minang? Bercinta lepas kahwin aje senang.
3.    Lepas tu kan, bila ada pasangan sendiri ni, bila ajak kawin alasannya nanti-nanti-nanti. Kenapa ek? Mungkin nak stabilkan kewangan. Mungkin – tapi ada jugak yang pasang lain sebab nak cari the best among the best! Ni yang susah kan? Cube kalau parent carik, takkan kau nak memilih kan? Terima aje lah nak!


The rest kau orang fikir sendiri yaa.



P/s : Dulu masa aku kenal dengan tunang aku, aku terus bawak dia jumpa family aku. nak tengok apa reaction dia first time kan. Alhamdulilah, diorang ok la daripada yang lagi satu aku bawak before that tu kan. So, bila gaduh je sendiri pike, family dah okay dengan dia kan, kalau putus susah-susah nak bawak jumpa lelaki lain. thats why masih get together.


Sikit ilmu untuk kita semua. ;-

“Pilihlah jodoh dengan dua cara. Pertama, jadilah orang yang baik. InsyaAllah, kita akan mendapat jodoh yang baik. Kedua, ikutlah pilihan orang yang baik. Orang yang baik akan memilih yang baik untuk jadi pasangan hidup kita."

Ustaz Pahrol Mohamad Juoi.

 

done.
Thanks reading.
Copyright Reserved Except Gambar Dari Google.
 

1 comment:

Unknown said...

Halo, Saya Puan Catherine Rodriquez, pemberi pinjaman pinjaman swasta, saya memberi pinjaman kepada mereka yang memerlukan pinjaman, dan kepada Mereka yang ingin memulakan perniagaan baru. Saya memberi Pinjaman Peribadi, Pinjaman Perniagaan, Pinjaman Pelajar dan Pinjaman Syarikat. Sementara itu, saya dan adik-beradik saya bersedia membantu anda dengan jumlah yang anda perlukan sebagai pinjaman. apa yang anda perlu lakukan ialah mengisi borang di bawah dan hubungi saya hari ini di: catherineloanfirm94@gmail.com

Borang Permohonan Pinjaman Isi Dan Pulangan

Nama pertama ………………………………….
Nama terakhir……………………………
Seks .................................... ..
Umur ........................ ..
Negeri ..............................................
Negara ............... .. .................. ..
Pekerjaan .......................................... ..
Pendapatan bulanan……………………………………
Jumlah Diperlukan ...........................................
Tempoh ..........................................
Agama .......................................... ..
Nombor Telefon + ............ .................................
Nombor Mudah Alih + ...........................................

Salam
Puan Catherine Rodriquez
E-mel: catherineloanfirm94@gmail.com